Současný vývoj ukazuje, že je naprosto nezbytné umět aspoň dva cizí jazyky. Dorozumět se kromě vlastní mateřštiny ještě minimálně dvěma dalšími jazyky je dnes již skoro tak samozřejmé a nutné, jako je například řízení auta nebo ovládání počítače. Je jistě potěšitelné, že, ačkoliv to tak na mnohých školách nevypadá, především studenti a mladí lidé projevují stále více „neostychu“ při komunikaci v dalších cizích jazycích.
Na letošním jazykovém veletrhu Expolingua Praha toto bylo více než zřetelně znát. Mnoho návštěvníků zmíněného veletrhu při komunikaci s lidmi v jednotlivých stáncích zkoušelo zcela přirozeně při zahájení hovoru dva i více jazyků, než našli s vystavujícím ten společný, ve kterém pak probrali nabídku a dotazy. Je to určitě dobře, globální ekonomika a příležitosti vyžadují globální znalosti. Lidé, kteří si uvědomí dříve nutnost znalosti cizích jazyků, nutnost schopnosti používat je zcela přirozeně, stejně jako nezbytnost plynulého přecházení z jednoho cizího jazyka do druhého, budou vždy o něco dál a jejich možnosti uplatnění budou výrazně vyšší. Budou si moci daleko dříve přečíst na internetu o novinkách a nejnovějších trendech, objevech a technologiích, protože nebudou muset trpně a trapně čekat, až jim vše někdo přeloží, pokud tedy k tomu vůbec dojde. Pokud si tuto skutečnost uvědomují nejzodpovědnější jedinci, je to určitě dobře, ale je to pořád málo. Kdy si výše uvedené uvědomí i patřiční odpovědní a zasadí se nějakým radikálním řezem o to, aby cizí jazyky byly vyučovány na našich školách a ústavech tak, jak si situace vyžaduje a jak si studenti zaslouží, tedy vždy kvalifikovanými učiteli, lektory a aktivně trénovány rodilými mluvčími? Zatím se studenti učí aktivně používat jazyk praktickými výjezdy do zahraničí, to je jistě v pořádku, ale nezaslouží si být jazykově připraveni už z domu tak, aby byli ihned po příjezdu schopni se plně zapojit do studia, diskuze a aktivní komunikace? Aby při aktivním mluvení nehledali slovíčka, nepřemýšleli o konstrukcích vět, ale prostě komunikovali a přemýšlení věnovali už skutečným problémům svého oboru? Jazyk je přece v naprosté většině případů jen prostředek, ne cíl debaty.